Mitt liv

En smått förvirrad tjej som försöker hitta sin plats i den stora världen.

Julkänsla i påsk?

Kategori: Allmänt

Jobbat jobbat och jobbat sedan i onsdags. På centret har det varit full ös. Jag har passat på att jobba lite nu när det fanns tider. Jag fick lite julkänsla. Så mycket folk och dom shoppar som att det inte fanns en morgondag. Möter ofta panik artade blickar. Stressade är kunderna och istället för godis köper man presenter till påskägget. Helt plötsligt blir påsken massa dyr och upphypad helg. De tillbringar ju massa tid genom att springa omkring som små yra hönor på centret. Visst vi säljer bra, men vad hände med att faktiskt vara hemma med familjen och ute i det fina vädret?

Sedan jag kom tillbaka från Thailandet har jag inte hört annat än: Men guuuud vad kallt det är och blåser gör det också. När ska vintern ta slut. O vad händer när den första helgen på året är solig och vädret inbjuder till att bara vara ute. Grilla, sitta i en gunga och gunga högt. Jag har massor med tips så har ni inga själva vad ni ska göra jag har massor till er. Var inte blyga, fråga mig. :-)

Igår fixades det och pyntades hemma hos mum o dad. Hon e duktig min mum. Massa inspiration har hon. Det blir alltid sådär som alla kids älskar att faktiskt ha det hemma. Själv så tycker jag det kan vara lite tooo much men what ever makes my mum happy. Äggen målades och det var mysigt.

Alla har länder har egna traditioner. Inom den serbiska ortodoxa kyrkan färgar man äggen för att det är en påminnelse när heliga Marija Magdalina inte vek från Jesus sida. Ni som har läst religion vet att det var kvinnan förrutom hans Moder som var vid hans sida när han korsfästes i Golgata. Efter frälsarens uppståndelse (han hade visat sig för henne först) Blev hon hans lärjunge och reste till Rom för att predika.
Det röda ägget symboliserar det oskyldiga blodet som frälsaren spillde. På samma gång så symboliserar den lycka för det finns ingen uppståndelse utan lidande och död. Vi hälsar på serbiskortodoxt folk genom att säga:  Hristos Vaskrse!"   och den andra personen svarar "Vaistinu Vaskrse!"
Så nu har ni fått en lektion om varför vi färgar ägg och vad vi säger till varandra på påskdagen.

Imorgon ska det bli mysigt. Jag jobbar iofs till stängning, sedan är det påskmiddag och ägg som gäller. Detta får räcka för idag.
Ha en underbar påsk. Glöm inte att påsk är en helg med gemenskap.
Lite påskbilder kommer strax.

Jag avslutar med христос се роди!!!!














Kommentarer


Kommentera inlägget här: